torsdag 6 januari 2022

Från Betlehem till Jordan


av Mona Olsson

Under 13 juldagar har vi uppehållit oss kring krubban i Betlehem och begrundat undret Guds människoblivande. Idag firar vi Trettondagen, Epifania på ”kyrkspråk”. Den dag då de tre vise männen lär ha kommit fram till krubban i stallet och överlämnade sina gåvor guld, rökelse och myrra till Jesusbarnet och hans föräldrar. I kyrkan läses texter om hur Herodes kallade till sig stjärntydare (de vise) för att höra sig för om den nya stjärnan som hade visat sig på himlen och som sades förebåda och visa platsen för Guds sons födelse. Han skickade dem till Betlehem för att identifiera platsen där Jesus befann sig, för Herodes ville själv hylla barnet. Här fanns det baktankar och det finns många anledningar till att Jesus 30 år senare säger om Herodes: ”Hälsa den räven Herodes från mig!”. Läs gärna själva texten från Matt: 2

Men vi befinner oss också på stranden av Jordan, den flod där Jesus döptes av Johannes Döparen. När Jesus stiger ned i floden och därefter stiger upp, får vi en föraning om av vad orden ”nedstigen till dödsriket – uppstånden igen ifrån de döda” betyder.

Det finns många ”doppsalmer” både i Svenska kyrkan, frikyrkan och i övriga samfund. En av de dystraste, sjöngs ofta i frikyrkan när jag var ung och som jag tror sjöngs vid mitt eget dop som skedde i en dopgrav ute i det fria vid Götabro Bibelskola. Jag tänker på ”Icke kan den staden döljas, som där ligger på ett berg”. Det kan inte vara någon muntergök som har skrivit den!

Desto mer tycker jag om Psalm 386 ”Upp ur vilda djupa vatten”

”Upp ur vilda, djupa vatten lyfte skaparen liv och land.

Markens djur och himlens fåglar, man och kvinna skapte han.

Flodens vatten strömmar ständigt, liv åt träd och ört det bär.

Livets vatten i en dopfunt vittnar om att Gud är här.”

 

Men allra mest älskar jag den psalm som vår familj sjöng när de två yngsta döptes, då 11 och 15 år gamla. Psalm 762 ”Du är en bön” är skriven av Ingmar Johansson.

”Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära.

Närvaron finns där, en kraft som vill bära.

Ja, öppna det rum som står låst djupt inom dig.

Barnet som bor där och stumt skriker ”Hör mig!”.

Du är en bön. Gud är din bön.

Låt oron få sjunka som stenar mot botten.

Hela ditt liv är ett samtal med honom

Som bär universum och bor i ditt hjärta

Han delar ditt liv, både glädjen och smärtan.

Du är en bön. Gud är din bön.

Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära.

Närvaron finns där, en kraft som vill bära.

Ja, våga den tillit som bor djupt inom dig.

Lyssna till rösten som kallar dig ”Följ mig!”.

Du är en bön. Jag är din bön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Från Betlehem till Jordan

av Mona Olsson Under 13 juldagar har vi uppehållit oss kring krubban i Betlehem och begrundat undret Guds människoblivande. Idag firar vi Tr...